З військової служби

Відповідно до ч.3 ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», відповідно до п.1 якого перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі – особи), або у зв’язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Як вбачається з матеріалов адміністративної справи № 825/3757/14 із якої вбачається, що Пенсійний фонд України зволікав з повідомленням Головні управління пенсійного фонду України про підстав для перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2015 року, адміністративний позов задоволено повністю; визнано протиправними дії Пенсійного фонду України щодо не повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_2; зобов’язано Пенсійний фонд України повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії ОСОБА_2, а саме зміну розміру посадового окладу з 1149 грн. на 1300 грн. та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Постанова Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2015 року ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД П О С Т А Н О В А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И 05 березня 2015 року Чернігів Справа № 825/3757/14 Чернігівський окружний адміністративний суд колегією суддів в складі: головуючого судді Соломко І.І., суддів Заяць О.В. Д’якова В.І. за участю секретаря Федоренка Я.О., позивача ОСОБА_2, представника третьої особи Луцика О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Пенсійного фонду України, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору – Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії, – В С Т А Н О В И В: До Чернігівського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_2 (далі-позивач) з адміністративним позовом до Пенсійного фонду України (далі-відповідач), третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору- Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, в якому просить: визнати протиправними дії Пенсійного фонду України щодо не повідомлення Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення йому перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача; зобов’язати Пенсійний фонд України повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення йому перерахунку пенсії, а саме зміну розміру його посадового окладу з 1149,00 грн. на 1300,00 грн. та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача. Обґрунтовує позовні вимоги тим, що Міністерство оборони України повідомило Пенсійний фонд України про зміни розмірів посадового окладу, встановленого Штатом Північного територіального управління Військової служби правопорядку № 34/051-51 територіальне управління Військової служби правопорядку (зі змінами, затвердженими начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України 18.07.2013), які введені в дію 24.09.2013 року, проте Пенсійний фонд України всупереч Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» в свою чергу не повідомив Головне управління Пенсійного фонду в Чернігівській області про вказані зміни. Позивач вважає, що такі дії відповідача порушують його права на перерахунок пенсії. В судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав, з підстав, викладених в адміністративному позові. Представник відповідача в судове засідання не з’явився надіслав заперечення, в яких виклав свою позицію проти доводів позивача та просить суд відмовити в задоволенні позову в повному обсязі, посилаючись на те, що обов’язковою умовою для повідомлення Пенсійним фондом України своїх територіальних органів про перерахунок пенсій, призначених на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» є зміна розміру, хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців або введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, а також повідомлення відповідного міністерства про підстави перерахунку. Міністерство оборони України з 24.09.2013 року не повідомляло Пенсійний фонд України про такі зміни, тому вважає, що підстав для задоволення позову немає. Представник третьої особи в судовому засіданні проти позову заперечує, з огляду на те, що постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 14.05.2014 позивачу відмовлено у задоволенні позову про перерахунок пенсії у розмірі, встановленого Штатом Північного територіального управління Військової служби правопорядку № 34/051-51 територіальне управління Військової служби правопорядку (зі змінами, затвердженими начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України 18.07.2013). Заслухавши пояснення позивача та представника третьої особи, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне. ОСОБА_2 проходив службу на посаді заступника начальника відділу – головою військової кваліфікаційної комісії відділу військової інспекції безпеки дорожнього руху Північного територіального управління Військової служби правопорядку та звільнений з військовою служби у запас за пунктом «в» частини шостої (за віком) згідно наказу начальника генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України (по особовому складу) від 11.11.2009 №705 (а.с.36). Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.05.2014 у справі № 825/531/14 (а.с.27-28), яка залишена без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 17.07.2014 (а.с.29-30), позовні вимоги ОСОБА_2 задоволено повністю. Визнано протиправним дії Міністерства оборони України щодо не повідомлення Пенсійному фонду України про зміну розміру посадового окладу, з якого ОСОБА_2 призначена пенсія. Зобов’язано Міністерство оборони України повідомити Пенсійному фонду України зміни розмірів посадового окладу, встановленого Штатом Північного територіального управління Військової служби правопорядку №34/051-51 територіальне управління Військової служби правопорядку (із змінами, затвердженими 18.07.2013 року начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України), для перерахунку пенсії ОСОБА_2. На виконання вищевказаної постанови суду 23.09.2014 Департаментом фінансів Міністерства оборони України на адресу Пенсійного фонду України надіслано лист №248/3/6/1929/1549, в якому повідомлено, що відповідно до вимог наказу Міністра оборони України від 30.12.2007 №707 начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України 18.07.2013 затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженими штатами №24/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054-01, №34/061-04 (а.с.32-34). 20.10.2014 ОСОБА_2 звернувся із заявою до Пенсійного фонду України, в якій просив повідомити Головне управління Пенсійного фонду України у Чернігівській області про зміну розміру його посадового окладу з 1149,00 грн. на 1300,00 грн. (а.с.41-42), проте листом від 05.11.2014 №11281/К-11 йому відмовлено у зв’язку з тим, що рішення про зміну розміру грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців Кабінетом Міністрів України після 01.01.2008 не приймалось, а рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.05.2014 будь-яких зобов’язань на Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області не покладено (а.с.43). Вважає такі дії відповідача протиправними. Надаючи правову оцінку обставинам справи суд враховує наступне. Відповідно до частини третьої статті 63 Закону України №2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. На виконання частини третьої ст.ст. 43 та 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі – Порядок №45). Пунктом 1 Порядку № 45 встановлено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі – особи), або у зв’язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. З системного аналізу вищезазначених норм чинного законодавства вбачається, що обов’язковою умовою для проведення перерахунку пенсій, призначених на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», є зміна Кабінетом Міністрів України розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців. Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» керівникам державних органів надано право у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, – у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами згідно з додатками 1 – 23 і 30 – 32 за аналогічними посадами; Пунктом 3 наказу Міністра оборони України від 30.12.2007 №707 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.01.2008 року за № 9/14700, в редакції чинній на час спірних правовідносин, надано право начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України затверджувати окремі схеми розмірів посадових окладів за новими посадами офіцерського складу органів військового управління, військових частин, установ та організацій Збройних Сил України згідно з додатком 6 до наказу (крім центрального апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, які затверджує Міністр оборони України), надані розробниками штатів та попередньо погоджені з Департаментом фінансів Міністерства оборони України (зразок проекту схеми наведено в додатку 7 до наказу). На виконання вимог вказаного наказу, 18.07.2013 начальником Генерального штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженою штатами №34/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054(01), №34/061(04), які введені в дію 24.09.2013. Виходячи зі змісту частини третьої статті 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» та наказу Міністра оборони України від 30.12.2007 №707 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України» на виконання якого 18.07.2013 начальником Генерального штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженою штатами №34/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054(01), №34/061(04), суд зазначає, що оскільки Кабінет Міністрів України у зазначеній вище постанові делегував право визначати розміри посадових окладів, у тому числі й Міністру оборони України, який в свою чергу надав таке право начальнику Генерального штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України, то вищевказана Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу є підставою для проведення перерахунку пенсії відповідним категоріям військовослужбовців. Вказані обставини також встановлені судовим рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.05.2014 у справі № 85/531/14, які в силу частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства не доказуються. Згідно пунктів 2,3 Порядку № 45 Пенсійний Фонд України повідомляє у п’ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі – головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі – списки). Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі – довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. Як встановлено судом, 23.09.2014 Міністерство оборони України листом № 248/3/6/1929/1549 повідомило Пенсійний Фонд України про прийняте рішення, а саме, що відповідно до вимог наказу Міністра оборони України від 30.12.2007 №707 начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України 18.07.2013 затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженими штатами №24/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054-01, №34/061-04 (а.с.33-34), якою встановлено, що посадовий оклад заступника начальника відділу – голови військової кваліфікаційної комісії відділу військової інспекції безпеки дорожнього руху Північного територіального управління Військової служби правопорядку становить 1300,00 грн. Однак, приписи пунктів 2,3 Порядку № 45 відповідачем не виконано. Твердження відповідача, що обов’язковою умовою для повідомлення Пенсійним фондом України своїх територіальних органів про перерахунок пенсій, призначених на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» є зміна розміру, хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців або введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, а також повідомлення відповідного міністерства про підстави перерахунку, суд вважає безпідставними, оскільки факт зміни розмірів посадових окладів відповідним категоріям військовослужбовців підтверджено Схемою розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженими штатами №24/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054-01, №34/061-04 та судовим рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.05.2014 у справі № 85/531/14, яке в силу статті 124 Конституції України є обов’язковим для виконання на всій території України. Законна сила судового рішення – це така його властивість, яка робить рішення загальнообов’язковим для виконання і проявляється в тому, що наявність чи відсутність прав і фактів, що лежать в його основі, встановлюються остаточно. Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно статті 86 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об’єктивному дослідженні. В той же час згідно частини другої статті 71 цього Кодексу в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб’єкта владних повноважень обов’язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача – орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії. З фактичних обставин справи, встановлених судом, та досліджених доказів вбачається, що відповідачем не доведено правомірності своїх дій, відтак позовні вимоги знайшли своє підтвердження в ході судового розгляду адміністративної справи. Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправними дій Пенсійного фонду України щодо не повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_2 є обґрунтованими та підлягають задоволенню. Щодо посилань третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору – Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області на надану ним постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 14.05.2014, якою позивачу відмовлено у задоволенні позову про перерахунок пенсії у розмірі, встановленого Штатом Північного територіального управління Військової служби правопорядку № 34/051-51 територіальне управління Військової служби правопорядку (із змінами, затвердженими начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України 18.07.2013), то суд зауважує, що вказане рішення суду в розумінні частини першої статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України не підтверджує участь тих самих осіб або особи, щодо якої встановлено ті обставини, які досліджуються при розгляді даної справи. Що стосується позовних вимог з приводу зобов’язання Пенсійного фонду України повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення ОСОБА_2 перерахунку пенсії, а саме зміну розміру посадового окладу з 1149,00 грн. на 1300,00 грн., та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, то вони є похідними від першої позовної вимоги, а тому також підлягають задоволенню. Судовий збір згідно статті 94 Кодексу адміністративного судочинства позивачу не повертається. Керуючись ст.ст. 122, 158 – 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, – П О С Т А Н О В И В: Адміністративний позов задовольнити повністю. Визнати протиправними дії Пенсійного фонду України щодо не повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_2. Зобов’язати Пенсійний фонд України повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення ОСОБА_2 перерахунку пенсії, а саме зміну розміру посадового окладу з 1149,00 грн. на 1300,00 грн., та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Головуючий суддя І.І. Соломко Судді О.В.Заяць В.І. Д’яков ухвала Київського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2015 року КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 825/3757/14 Головуючий у 1-й інстанції: Соломко І.І. Суддя-доповідач: Степанюк А.Г. У Х В А Л А Іменем України 12 травня 2015 року м. Київ Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого судді – Степанюка А.Г., суддів – Бабенка К.А., Шурка О.І., при секретарі – Ліневській В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Пенсійного фонду України на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2015 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Пенсійного фонду України, третя особа – Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, про визнання протиправними дій та зобов’язання вчинити дії, – ВСТАНОВИЛА: У листопаді 2014 року ОСОБА_2 (далі – Позивач, ОСОБА_2) звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Пенсійного фонду України (далі – Відповідач, ПФ України) про: – визнання протиправними дій ПФ України щодо неповідомлення Головному управлінню ПФ України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії Позивача; – зобов’язання Відповідача повідомити Головному управлінню ПФ України в Чернігівській області про підстави для проведення Позивачу перерахунку пенсії, а саме зміну розміру посадового окладу з 1 149,00 грн. на 1 300,00 грн. та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії Позивача. Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 11.02.2015 року залучено до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (далі – Третя особа, ГУ ПФ України в Чернігівській області). Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05.03.2015 року позов задоволено повністю. При цьому суд першої інстанції виходив з того, що оскільки Відповідачем не виконані вимоги чинного законодавства щодо повідомлення у п’ятиденний строк головним управління про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню. Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, Відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржувану постанову та прийняти нову, якою у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. При цьому посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права. Вказує на неповне дослідження судом всіх фактичних обставин справи та перевірку їх доказами, що призвело до прийняття необґрунтованого рішення. У судовому засіданні повноважний представник Апелянта доводи апеляційної скарги підтримав та просив суд вимоги останньої задовольнити повністю. Позивач та Третя особа, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду, у судове засідання не прибули. Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, повно та всебічно дослідивши обставини справи, заслухавши пояснення повноважного представника апелянта, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції – без змін, виходячи з наступного. Відповідно до статті 198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право, зокрема, залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду першої інстанції – без змін. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції встановив, що ОСОБА_2 проходив службу на посаді заступника начальника відділу – головою військової кваліфікаційної комісії відділу військової інспекції безпеки дорожнього руху Північного територіального управління Військової служби правопорядку та звільнений з військовою служби у запас за пунктом «в» частини шостої (за віком) згідно наказу начальника генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України (по особовому складу) від 11.11.2009 року №705 (а.с.36). При цьому судом першої інстанції встановлено, що постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.05.2014 року у справі № 825/531/14 (а.с.27-28), залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 17.07.2014 року (а.с.29-30), задоволено позовні вимоги ОСОБА_2 до Міністерства оборони України: визнано протиправним дії Міністерства оборони України щодо не повідомлення Пенсійному фонду України про зміну розміру посадового окладу, з якого ОСОБА_2 призначена пенсія; зобов’язано Міністерство оборони України повідомити Пенсійному фонду України зміни розмірів посадового окладу, встановленого Штатом Північного територіального управління Військової служби правопорядку №34/051-51 територіальне управління Військової служби правопорядку (із змінами, затвердженими 18.07.2013 року начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України), для перерахунку пенсії ОСОБА_2. Як вбачається з матеріалів справи, на виконання вказаної постанови суду 23.09.2014 року Департаментом фінансів Міністерства оборони України на адресу ПФ України надіслано лист №248/3/6/1929/1549, в якому повідомлено, що відповідно до вимог наказу Міністра оборони України від 30.12.2007 року №707 начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України 18.07.2013 року затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженими штатами №24/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054-01, №34/061-04 (а.с.32-34). У зв’язку з викладеним, як зазначив суд першої інстанції, ОСОБА_2 звернувся до ПФ України із заявою від 20.10.2014 року, в якій просив повідомити Головне управління Пенсійного фонду України у Чернігівській області про зміну розміру його посадового окладу з 1149,00 грн. на 1300,00 грн. (а.с.41-42). Однак, листом Департаменту пенсійного забезпечення ПФ України від 05.11.2014 року №11281/К-11 (а.с.43) Позивача повідомлено про те, що йому відмовлено у задоволенні вимог заяви у зв’язку з тим, що рішення про зміну розміру грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців Кабінетом Міністрів України після 01.01.2008 року не приймалось, а рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.05.2014 будь-яких зобов’язань на Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області не покладено. На підставі встановлених вище обставин, суд першої інстанції, здійснивши системний аналіз приписів ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а також п. п. 1, 2, 3 затвердженого постановою КМ України від 13.02.2008 року №45 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» і п. 5 постанови КМ України від 07.11.2007 року №1294 «Про упорядкування структури і умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу», прийшов до висновку, що оскільки вимоги чинного законодавства передбачають зміну хоча б одного з видів грошового забезпечення як підставу для перерахунку пенсій, а на ПФ України покладено обов’язок повідомляти головні управління про такі зміни, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню. З такими висновками суду першої інстанції колегія суддів не може не погодитися з огляду на наступне. Відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»(далі – Закон) усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у строки, встановлені частиною другою статті 51 цього Закону. Як убачається з наведеної норми права, підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб’єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців. Згідно п. 1 затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 року №45 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб»(далі – Порядок №45), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв’язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 року №1294 «Про упорядкування структури і умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу» передбачено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цієюпостановою, у відповідних випадках. Наказом Міністра оборони України від 30.12.2007 року № 707 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 11.01.2008 року за № 9/14700) установлені схеми посадових окладів осіб офіцерського складу. Пунктом 3 даного наказу надано право начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України затверджувати окремі схеми розмірів посадових окладів за новими посадами офіцерського складу органів військового управління, військових частин, установ та організацій Збройних Сил України згідно з додатком 6 до наказу (крім центрального апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, які затверджує Міністр оборони України), надані розробниками штатів та попередньо погоджені з Департаментом фінансів Міністерства оборони України. Як вірно зазначив суд першої інстанції, на виконання наказу Міністра оборони України від 30.12.2007 року №707 начальником Генерального штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України 18.07.2013 року затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою, затвердженою штатами №34/051-51(01), №34/052-51 (01), №34/061(04), які введені в дію 24.09.2013 року. Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів, у тому числі й Міністру оборони України, визначати розміри посадових окладів, а Міністр оборони України надав право начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України затверджувати окремі схеми розмірів посадових окладів. Аналогічна позиція випливає зі змісту постанов Верховного Суду України від 18.06.2013 року у справі №21-165а13, від 24.04.2012 року № 21-84а12 та 16.01.2013 року № 21-416а12. Крім того, зазначені обставини встановлені судовим рішенням у справі №825/531/14, яке набрало законної сили, а відтак не підлягають доказуванню в силу ч. 1 ст. 72 КАС України. Відхиляється судом апеляційної інстанції й твердження ПФ України про те, що Схеми розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою, затвердженою штатами №34/051-51(01), №34/052-51 (01), №34/061(04) повинні бути зареєстровані в Міністерстві юстиції України як нормативно-правовий акт, оскільки, як вже було зазначено раніше, чинне законодавство пов’язує набуття особою права на перерахунок пенсії із фактичною зміною розміру посадового окладу. У той же час доказів, що такий посадовий оклад не змінився через відсутність реєстрації Схеми у Міністерстві юстиції України Відповідачем надано не було, так само як і не вказано підстави для реєстрації такого акту в Мін’юсті України. Згідно п. 2 Порядку №45 на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв’язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС (далі – державні органи) повідомляють у п’ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям. Пенсійний фонд України повідомляє у п’ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі – головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі – списки). Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Пунктом 3 Порядку №45 передбачено, на підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі – довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. За таких обставин, враховуючи повідомлення Пенсійного фонду України листом Міністерства оборони України від 23.09.2014 року №248/3/6/1929/1549 про зміну посадового окладу начальника відділу – голови військової кваліфікаційної комісії відділу військової інспекції безпеки дорожнього руху Північного територіального управління Військової служби правопорядку Відповідач в силу Порядку №45 був зобов’язаний вчинити передбачені приписами п. п. 2, 3 останнього дії, про що вірно зазначив суд першої інстанції. Посилання Апелянта на те, що обов’язковою умовою для повідомлення Пенсійним фондом України своїх територіальних органів про перерахунок пенсій, призначених на підставі Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» є зміна розміру, хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців або введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених виключно Кабінетом Міністрів України, а також повідомлення відповідного міністерства про підстави перерахунку, колегія суддів вважає необґрунтованим, оскільки, як вірно зазначив суд першої інстанції, факт зміни розмірів посадових окладів відповідним категоріям військовослужбовців підтверджено Схемою розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженими штатами №24/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054-01, №34/061-04 та постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 15.05.2014 року у справі № 825/531/14, яка в силу статті 124 Конституції України є обов’язковим для виконання на всій території України. Таким чином, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права. Відповідно до ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з’ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні. У відповідності до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду – без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Колегія суддів із наведеними висновками суду першої інстанції погодилась, оскільки вони знайшли своє підтвердження в ході апеляційного розгляду справи. Судом було вірно встановлено фактичні обставини справи, надано належну оцінку дослідженим доказам, прийнято законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права. У зв’язку з цим колегія суддів вважає необхідним апеляційну скаргу – залишити без задоволення, а постанову суду – без змін. Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, колегія суддів, – УХВАЛИЛА: Апеляційну скаргу Пенсійного фонду України – залишити без задоволення, а постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2015 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_2 до Пенсійного фонду України, третя особа – Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, про визнання протиправними дій та зобов’язання вчинити дії – без змін. Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення. Касаційна скарга на судові рішення подається у порядку та строки, визначені ст.ст. 211, 212 КАС України. Головуючий суддя А.Г. Степанюк Судді К.А. Бабенко О.І. Шурко Головуючий суддя Степанюк А.Г. Судді: Бабенко К.А Шурко О.І. Ухвала Вищого адміністративного суду України від 28 січня 2016 року ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ У Х В А Л А І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И 28 січня 2016 року м.Київ К/800/23774/15 Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів: головуючий суддя Голяшкін О.В. (доповідач), судді Горбатюк С.А., Стрелець Т.Г., розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Пенсійного фонду України на постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2015 року у справі за позовом ОСОБА_2 до Пенсійного фонду України, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача – Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, про визнання дій протиправними та зобов’язання вчинити певні дії, – ВСТАНОВИВ: У листопаді 2014 року ОСОБА_2 звернувся з позовом до Пенсійного фонду України, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо неповідомлення Головному управлінню Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії; зобов’язати відповідача повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії, а саме про зміну розміру посадового окладу з 1149 грн. на 1300 грн. та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача. В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив про протиправні дії відповідача щодо неповідомлення відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» Головному управлінню Пенсійного фонду України в Чернігівській області про зміни розмірів посадового окладу, які введені в дію 24 вересня 2013 року, чим порушено його права на перерахунок пенсії. Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 11 лютого 2015 року залучено до участі у справі у якості третьої особи Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2015 року, адміністративний позов задоволено повністю; визнано протиправними дії Пенсійного фонду України щодо не повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_2; зобов’язано Пенсійний фонд України повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії ОСОБА_2, а саме зміну розміру посадового окладу з 1149 грн. на 1300 грн. та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. При винесенні рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив із обов’язку відповідача повідомляти головні управління про зміну видів грошового забезпечення як підставу для перерахунку пенсії. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Пенсійний фонд України звернувся до Вищого адміністративного суду України з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального права, просить судові рішення скасувати, ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. У касаційній скарзі зазначає, що Схеми розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою, затвердженими штатами №34/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054(01), №34/061(04), не зареєстровані в Міністерстві юстиції України, а тому не є обов’язковими для Пенсійного фонду України та його територіальних органів та не можуть бути підставою для здійснення перерахунку пенсії. Крім того, зазначає, що Порядком №45 визначено лише один орган – Кабінет Міністрів України, рішення якого про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, є належною підставою для перерахунку пенсії. ОСОБА_2 у поданих запереченнях просить касаційну скаргу залишити без задоволення, судові рішення – без змін. Заслухавши доповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного. Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_2 проходив службу на посаді заступника начальника відділу – голови військової кваліфікаційної комісії відділу військової інспекції безпеки дорожнього руху Північного територіального управління Військової служби правопорядку та звільнений з військовою служби у запас за пунктом «в» частини шостої (за віком) згідно наказу начальника генерального штабу – Головнокомандувача Збройних Сил України (по особовому складу) від 11 листопада 2009 року №705. Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2014 року у справі № 825/531/14, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 17 липня 2014 року, задоволено повністю позовні вимоги ОСОБА_2; визнано протиправними дії Міністерства оборони України щодо неповідомлення Пенсійному фонду України про зміну розміру посадового окладу, з якого ОСОБА_2 призначена пенсія; зобов’язано Міністерство оборони України повідомити Пенсійному фонду України зміни розмірів посадового окладу, встановленого Штатом Північного територіального управління Військової служби правопорядку №34/051-51 територіальне управління Військової служби правопорядку (із змінами, затвердженими 18 липня 2013 року начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України), для перерахунку пенсії ОСОБА_2 Департамент фінансів Міністерства оборони України на виконання вищевказаної постанови суду листом від 23 вересня 2014 року за №248/3/6/1929/1549 повідомив Пенсійний фонд України, що відповідно до вимог наказу Міністра оборони України від 30 грудня 2007 року №707 начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних Сил України 18 липня 2013 року затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженими штатами №24/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054-01, №34/061-04. 20 жовтня 2014 року ОСОБА_2 звернувся до Пенсійного фонду України із заявою, в якій просив повідомити Головне управління Пенсійного фонду України у Чернігівській області про зміну розміру його посадового окладу з 1149 грн. на 1300 грн. Листом від 05 листопада 2014 року за №11281/К-11 Пенсійний фонд України повідомив позивача, що рішення про зміну розміру грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців Кабінетом Міністрів України після 01 січня 2008 року не приймалось, постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 15 травня 2014 року будь-яких зобов’язань на Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області не покладено, а тому підстави для проведення перерахунку пенсії відсутні. Вважаючи вказані дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду. Відповідно до п.2 ч.3 ст.9 Закону України «Про соціальний захист військовослужбовців та членів їх сімей» грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України. Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу (далі – Постанова № 1294) встановлено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, – у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами згідно з додатками 1 – 23 і 30 – 32 за аналогічними посадами. Наказом Міністерства оборони України від 30 грудня 2007 року №707 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України», зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 11 січня 2008 року № 9/14700, встановлені схеми посадових окладів осіб офіцерського складу. Пунктом 3 наказу №707 надано право начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України затверджувати окремі схеми розмірів посадових окладів за новими посадами офіцерського складу органів військового управління, військових частин, установ та організацій Збройних Сил України згідно з додатком 6 до наказу (крім центрального апарату Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України, які затверджує Міністр оборони України), надані розробниками штатів та попередньо погоджені з Департаментом фінансів Міністерства оборони України. Таким чином, Кабінет Міністрів України делегував своє право керівникам державних органів, у тому числі й Міністру оборони України, визначати розміри посадових окладів, який в свою чергу надав право начальнику Генерального штабу – Головнокомандувачу Збройних Сил України затверджувати окремі схеми розмірів посадових окладів. На виконання вимог наказу №707, 18 липня 2013 року начальником Генерального штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженою штатами №34/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054(01), №34/061(04), які введені в дію 24 вересня 2013 року. Відповідно до ч.3 ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв’язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв’язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 затверджено Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», відповідно до п.1 якого перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі – особи), або у зв’язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Відповідно до п.п.2, 3 Порядку № 45 Пенсійний Фонд України повідомляє у п’ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі – головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі – списки). Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. На підставі списків уповноважені органи готують для перерахунку пенсії довідки про розмір грошового забезпечення кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно із додатком 2 (далі – довідка) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. З урахуванням вищенаведених положень закону та обставин справи суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про невиконання відповідачем п.п.2, 3 Порядку №45. Доводи відповідача щодо необхідності реєстрації Міністерством юстиції України Схеми розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою, затвердженою штатами №34/051-51(01), №34/052-51 (01), №34/061(04), як нормативно-правового акту, відхилені судами як безпідставні, оскільки чинне законодавство пов’язує набуття особою права на перерахунок пенсії із фактичною зміною розміру посадового окладу, у той же час доказів, що такий посадовий оклад не змінився через відсутність реєстрації Схеми у Міністерстві юстиції України, відповідачем надано не було, так само як і не наведено підстав для реєстрації такого акту в Мін’юсті України. Крім цього, є необґрунтованими доводи відповідача про те, що Порядком №45 визначено лише один орган – Кабінет Міністрів України, рішення якого про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, є належною підставою для перерахунку пенсії. Як вбачається зі змісту ч.3 ст.63 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року №1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начального складу» та наказу Міністра оборони України від 30 грудня 2007 року №707 «Про встановлення посадових окладів осіб офіцерського складу Збройних Сил України», на виконання якого 18 липня 2013 року начальником Генерального штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України затверджена Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу Територіальних управлінь Військової служби правопорядку за структурою затвердженою штатами №34/051-51(01), №34/052-51(01), №34/054(01), №34/061(04), Кабінет Міністрів України у зазначеній вище постанові делегував право визначати розміри посадових окладів, у тому числі й Міністру оборони України, який в свою чергу надав таке право начальнику Генерального штабу Головнокомандувачем Збройних Сил України, у зв’язку з чим вищевказана Схема розмірів посадових окладів у національній валюті за деякими найменуваннями посад офіцерського складу є підставою для проведення перерахунку пенсії відповідним категоріям військовослужбовців. За вказаних обставин справи судова колегія погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про задоволення позовних вимог та визнання протиправними дій Пенсійного фонду України щодо не повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення перерахунку пенсії та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії позивача, а також зобов’язання відповідача повідомити Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про підстави для проведення позивачу перерахунку пенсії, а саме зміну розміру посадового окладу з 1149 грн. на 1300 грн., та про необхідність підготовки відповідного списку для подачі його органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, то вони є похідними від першої позовної вимоги, а тому також підлягають задоволенню. Відповідно до ч.1 ст.220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу. Доводи касаційної скарги встановлених обставин справи та висновків судів першої та апеляційної інстанцій не спростовують та не дають підстав для висновку про неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального чи процесуального права, яке призвело або могло призвести до неправильного вирішення справи. Відповідно до ч.1 ст.224 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення – без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили порушень норм матеріального і процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій. Керуючись ст.ст.220, 222, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, – УХВАЛИВ: Касаційну скаргу Пенсійного фонду України залишити без задоволення. Постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 05 березня 2015 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 12 травня 2015 року залишити без змін. Ухвала набирає законної сили через п’ять днів після направлення її копії особам, які беруть участь у справі, і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, передбачених ст.ст.237 – 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.