Відповідно до Постанови ПФУ від 25.11.2005 № 22-1 “Порядку подання та оформлення документів для призначення та перерахунку пенсій” заява про призначення пенсії подається за місцем проживання в будь-який час після виникнення права на пенсію або не раніше ніж за місяць до досягнення пенсійного віку та формується особова “пенсійна справа”.
Для призначення пенсійних виплат передбачено наступний перелік документів на підставі, яких здійснюється розрахунок віку, заробітку, стажу, спеціального статусу особи:
- заява встановленої форми;
- паспорт (оригінал і ксерокопія);
- паспорт (оригінал і ксерокопія);
- свідоцтво про народження дітей (у разі необхідності);
- свідоцтво про шлюб (у разі необхідності);
- заяву та номер розрахункового рахунку в уповноваженій установі банку;
- трудова книжка (оригінал і ксерокопія) або інші документи про трудовий стаж;
- ІПН;
- довідка з військкомату про проходження військової служби, військовий квиток;
- диплом і інші документи, якими підтверджуються періоди навчання на денному відділенні до 01.01.2004 (оригінал і ксерокопія);
- за бажанням пенсіонера та за умови підтвердження первинними документами довідка про заробітну плату за будь-які 60 місяців поспіль по 30.06.2000 незалежно від перерв.
Наявність або відсутність у особи права на певний вид пенсії
Сукупність зазначених документів дає підстави встановити наявність або відсутність в особи права на певний вид пенсії. Однак, тут можуть виникати й певні казуси, такі як виявлення обставин, які не були відомі під час прийняття рішення про призначення (перерахунок) пенсії або при її щомісячної виплати з’явилася нова інформація. Такими обставинами можуть бути як ненавмисне неповідомлення особою інформації, так і зловживання при наданні неправдивих даних, підроблених документів.
Норма статті 16 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» зобов’язує застрахованих осіб повідомляти в територіальні органи Пенсійного фонду про зміну даних, які вносяться до персональної облікової картки в системі персоніфікованого обліку та Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, а саме:
- виїзд за межі держави;
- обставини, які викликають зміну статусу застрахованої особи, протягом десяти днів з моменту їх виникнення;
- пенсіонерам, яким призначено дострокова пенсія, при влаштуванні на роботу;
- пенсіонерам, яким призначено пенсію за вислугу років при влаштуванні на роботу.
Тому, при виявленні певних порушень законодавства Пенсійний фонд самостійно вчиняє дії, в результаті яких пенсійні виплати здійснюються за законом.
Водночас Пенсійним фондом допускають всілякі помилки або просто некоректне застосування чинного законодавства. На сьогодні є велика кількість судових справ, які вказують на те, що трактування нормативних документів Пенсійним фондом різко відрізняється від чіткої законодавчої норми суду. Прикладами є категорії справ державних службовців, яким не враховують частину заробітної плати. Бувають випадки, коли Пенсійний фонд відмовляє у призначенні пенсії за вислугою років, за списком № 1 та № 2, пільгової пенсії. Залишається проблемним і відкритим питання при переході з одного виду пенсії на інший.
У цих випадках саме рішення суду допомагає Пенсійному фонду привести пенсійні справи у відповідність. Сьогодні в Україні триває розмах судових баталій внутрішньо переміщених осіб з Пенсійним фондом.
Після прийняття пенсійної реформи Пенсійний фонд України переходить на електронний документообіг, що дозволить пенсіонерам отримати доступ до своєї “пенсійної справи” та ознайомитися з матеріалами. Крім того, інформація з “електронної пенсійної справи” не зможе бути використана не за призначенням.