Відмова органу Пенсійного фонду в переведенні з одного виду пенсії на іншій може бути визнана судом незаконною. Відповідного висновку дійшов Окружний адміністративний суд м. Києва у своєму рішенні від 16 квітня 2018 року. Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом в якому просить суд визнати відмову про переведення з одного виду пенсії на інший протиправною та зобов’язати перевести його на пенсію за віком з обчисленням розміру пенсії згідно ст. 24 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” з 15 грудня 2017 року згідно поданої заяви, як інваліда ЧАЕС другої групи на пільгових умовах.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на те, що він перебуває на обліку в Лівобережному об’єднанні Управління Пенсійного фонду України в м. Києві і отримує пенсію по інвалідності в розмірі фактичних збитків згідно з Законом України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи». У зв’язку з досягненням пенсійного віку позивач 15 грудня 2017 року звернувся до відповідача з проханням перевести його з пенсії по інвалідності на пенсію за віком, проте отримав відмову. Позивач вважає таку відмову протиправною з огляду на положення ст. 10 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, відповідно до якої особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв’язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.
Відповідач у відзиві на позовну заяву проти позову заперечив, пославшись на те, що Управлінням ПФУ було здійснено розрахунок розміру пенсії за віком відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” та листом від 25.01.2018р. № 1844/06 відмовлено у переведенні на даний вид пенсії, оскільки призводить до зменшення розміру пенсії.
Оцінивши належність, допустимість і достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв’язок наявних у матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об’єктивному дослідженні, суд приходить до наступних висновків.
Позивач перебуває на обліку в Лівобережному об’єднанні Управління Пенсійного фонду України в м. Києві і отримує пенсію по інвалідності в розмірі фактичних збитків згідно з Законом України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи».
У зв’язку з досягненням пенсійного віку 15 грудня 2017 року ОСОБА_1 звернувся до Лівобережного об’єднання Управління Пенсійного фонду України в м. Києві з проханням перевести його з пенсії по інвалідності згідно з Законом України «Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали в наслідок Чорнобильської катастрофи» на пенсію за віком згідно з Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.
Листом від 25.01.2018р. № 1844/06 Лівобережне об’єднання Управління Пенсійного фонду України в м. Києві відмовило ОСОБА_1 у такому переведенні з посиланням на зменшення розміру пенсії при переведенні з одного виду пенсії на інший.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Статтею 5 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” № 1058-IV (в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин, далі – Закон №1058-IV) визначено, що цей Закон регулює відносини, що виникають між суб’єктами системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на ці відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.
Виключно цим Законом визначаються: принципи та структура системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування; коло осіб, які підлягають загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню; види пенсійних виплат; умови набуття права та порядок визначення розмірів пенсійних виплат; пенсійний вік чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на призначення пенсії за віком; мінімальний розмір пенсії за віком; порядок здійснення пенсійних виплат за загальнообов’язковим державним пенсійним страхуванням; порядок використання коштів Пенсійного фонду та накопичувальної системи пенсійного страхування; організація та порядок здійснення управління в системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування.
Відповідно до частини третьої статті 4 Закону №1058-IV виключно законами про пенсійне забезпечення визначаються: види пенсійного забезпечення; умови участі в пенсійній системі чи її рівнях; пенсійний вік для чоловіків та жінок, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат; джерела формування коштів, що спрямовуються на пенсійне забезпечення; умови, норми та порядок пенсійного забезпечення; організація та порядок здійснення управління в системі пенсійного забезпечення.
У частині першій статті 9 Закону №1058-IV наведено види пенсійних виплат: 1) пенсія за віком; 2) пенсія по інвалідності; 3) пенсія у зв’язку з втратою годувальника.
Статтею 10 Закону №1058-IV передбачено право вибору пенсійних виплат особі, яка має одночасно право на різні види пенсії (за віком, по інвалідності, у зв’язку з втратою годувальника), призначається один із цих видів пенсії за її вибором.
Статтею 26 Закону №1058-IV визначено умови призначення пенсії за віком і встановлено, що особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років за наявності страхового стажу не менше 15 років по 31 грудня 2017 року. Починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком після досягнення віку 60 років мають особи за наявності страхового стажу: з 1 січня 2018 року по 31 грудня 2018 року – не менше 25 років.
Наявність страхового стажу, передбаченого частинами першою – третьою цієї статті, який дає право на призначення пенсії за віком, визначається на дату досягнення особою відповідного віку і не залежить від наявності страхового стажу на дату звернення за призначенням пенсії.
Відповідно до ч. 3 ст. 45 Закону № 1058-IV переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться на час переведення з одного виду пенсії на інший в пенсійній справі, а також додаткових документів, одержаних органами Пенсійного фонду.
З аналізу наведених норм слідує, що переведенням з одного виду пенсії на інший є саме зміна виду пенсії, зокрема, переведення з пенсії по інвалідності або пенсії за вислугу років на пенсію за віком.
Доводи відповідача щодо правомірності відмови пенсійного органу в переведенні на інший вид пенсії, з посиланням на те, що внаслідок переведення позивача з пенсії по інвалідності на пенсію за віком вона зменшиться, суд вважає необґрунтованими з огляду на наступне.
В листі від 25.01.2018р. № 1844/06 відповідачем наведено розрахунок пенсії та зазначено, що на цей час розмір пенсійної виплати по інвалідності позивача становить 5 276,30 грн., при розрахунку пенсії за віком розмір пенсійної виплати буде становити 3 702,60 грн., а тому згідно п. 4 розділу XV «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» у відповідача відсутні підстави для переведення позивача на інший вид пенсії.
Відповідно до п. 4 розділу XV «Прикінцевих положень» Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» у разі якщо внаслідок перерахунку пенсії за нормами цього Закону її розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.
Вищезазначена норма права регулює правовідносини щодо перерахунку пенсії, а не переведення з одного її виду на інший, які є різними за правовим змістом поняттями та не є підставою для відмови в переведенні на інший вид пенсії.
У зв’язку з викладеним, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Визнав протиправною відмову Лівобережного об’єднання Управління Пенсійного фонду України в м. Києві у переведенні Позивача з одного виду пенсії на інший. Зобов’язав Лівобережне об’єднання Управління Пенсійного фонду України в м. Києві (02225, м. Київ, вул. Каштанова 6, код ЄДРПОУ 40379527) перевести Позивача на пенсію за віком з обчисленням розміру пенсії згідно ст. 24 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” з 15 грудня 2017 року, згідно поданої заяви, як інваліда ЧАЕС другої групи на пільгових умовах.