Пенсійне забезпечення прокурорів визначено статтею 86 Закону України «Про
прокуратуру» (далі – Закон 1697).
Законом 1697 передбачено право на призначення прокурорам пенсії за вислугу років та по
інвалідності, а членам їх сімей – пенсії у зв’язку з втратою годувальника.
Пенсія за вислугу років
Прокурори мають право на пенсійне забезпечення за вислугу років незалежно від віку за
наявності на день звернення вислуги років не менше:
по 30 вересня 2011 року – 20 років, у тому числі стажу роботи на посадах прокурорів не менше 10
років;
з 1 жовтня 2011 року по 30 вересня 2012 року – 20 років 6 місяців, у тому числі стажу роботи на
посадах прокурорів не менше 10 років 6 місяців;
з 1 жовтня 2012 року по 30 вересня 2013 року – 21 рік, у тому числі стажу роботи на посадах
прокурорів не менше 11 років;
з 1 жовтня 2013 року по 30 вересня 2014 року – 21 рік 6 місяців, у тому числі стажу роботи на
посадах прокурорів не менше 11 років 6 місяців;
з 1 жовтня 2014 року по 30 вересня 2015 року – 22 роки, у тому числі стажу роботи на посадах
прокурорів не менше 12 років;
з 1 жовтня 2015 року по 30 вересня 2016 року – 22 роки 6 місяців, у тому числі стажу роботи на
посадах прокурорів не менше 12 років 6 місяців;
з 1 жовтня 2016 року по 30 вересня 2017 року – 23 роки, у тому числі стажу роботи на посадах
прокурорів не менше 13 років;
з 1 жовтня 2017 року по 30 вересня 2018 року – 23 роки 6 місяців, у тому числі стажу роботи на
посадах прокурорів не менше 13 років 6 місяців;
з 1 жовтня 2018 року по 30 вересня 2019 року – 24 роки, у тому числі стажу роботи на посадах
прокурорів не менше 14 років;
з 1 жовтня 2019 року по 30 вересня 2020 року – 24 роки 6 місяців, у тому числі стажу роботи на
посадах прокурорів не менше 14 років 6 місяців;
з 1 жовтня 2020 року і пізніше – 25 років, у тому числі стажу роботи на посадах прокурорів не
менше 15 років.
Пенсія прокурорам призначається в розмірі 60 відсотків від суми їхньої місячної (чинної)
заробітної плати, до якої включаються всі види оплати праці, з якої було сплачено єдиний внесок
на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року – страхові внески
на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування, одержуваної перед місяцем звернення за
призначенням пенсії.
Розмір виплат (крім посадових окладів, надбавок за вислугу років), що включаються в заробіток
для обчислення пенсії, визначається за вибором того, хто звернувся за пенсією, за будь-які 60
календарних місяців такої роботи підряд перед зверненням за пенсією незалежно від наявності
перерв протягом цього періоду на даній роботі.
Середньомісячна сума зазначених виплат за 60 календарних місяців визначається шляхом ділення
загальної суми таких виплат на 60. Коригування зазначених виплат проводиться із застосуванням
коефіцієнта загального підвищення розмірів посадового окладу та надбавок до нього. Посадовий
оклад, надбавки за вислугу років під час призначення пенсії враховуються в розмірах за
останньою займаною посадою прокурора, встановлених на момент виникнення права на
перерахунок пенсії за вислугу років.
Працівникам, які не мають передбаченої вище вислуги років, за наявності необхідного стажу
роботи на посадах прокурорів, а також страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за
віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону
України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, після досягнення чоловіками
57 років, а жінками віку, що на п’ять років менше, ніж пенсійний вік, установлений статтею 26
Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, пенсія призначається
у розмірі, пропорційному кількості повних років роботи на прокурорських посадах, із розрахунку
60 відсотків місячної заробітної плати за відповідну вислугу років.
До вислуги років, що дає право на пенсію за вислугу років зараховується час роботи на
прокурорських посадах, зазначених у статті 15 Закону 1697, стажистами, на посадах помічників і
старших помічників прокурорів;
слідчими, суддями;
на посадах начальницького складу органів внутрішніх справ, податкової міліції,
кримінально-виконавчої служби, офіцерського складу Збройних Сил України, Служби
безпеки України, інших утворених відповідно до законодавства України військових
формувань, на посадах державних службовців, які обіймають особи з вищою юридичною
освітою;
у науково-навчальних закладах Генеральної прокуратури України працівникам, яким до
набрання чинності цим законом було присвоєно класні чини (працівникам військової
прокуратури – відповідні військові звання), у тому числі час наукової та викладацької
роботи в інших науково-навчальних закладах, якщо вони мали науковий ступінь чи вчене
звання;
на адміністративних та викладацьких посадах, посадах наукових працівників у
Національній академії прокуратури України;
на виборних посадах у державних органах, на посадах в інших організаціях, якщо
працівники, яким до набрання чинності цим Законом було присвоєно класні чини
(працівникам військової прокуратури – відповідні військові звання), були направлені туди,
а потім повернулися в органи прокуратури;
військова служба, половина строку навчання у вищих юридичних навчальних закладах
денної форми навчання або на юридичних факультетах вищих навчальних закладів денної
форми навчання;
відпустка по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, якщо така відпустка
надавалася.
Право на пенсію за вислугу років мають особи, які безпосередньо перед зверненням за
призначенням такої пенсії працюють в органах прокуратури чи в науково-навчальних закладах
Генеральної прокуратури України, а також особи, звільнені з прокурорських посад органів
прокуратури за станом здоров’я, у зв’язку з ліквідацією чи реорганізацією органу прокуратури, в
якому особа обіймає посаду, або у зв’язку із скороченням кількості прокурорів, у зв’язку з
обранням їх на виборні посади в органах державної влади чи органах місцевого самоврядування.
Ветеранам війни, які мають необхідний стаж роботи для призначення пенсії за вислугу років, така
пенсія призначається незалежно від того, чи працювали вони в органах прокуратури перед
зверненням за призначенням пенсії.
Пенсія по інвалідності
Прокурорам, визнаним особами з інвалідністю I або II групи, призначається пенсія по інвалідності
за наявності стажу роботи в органах прокуратури не менше 10 років.
Ви досягли пенсійного віку і Ви бажаєте оформити пенсію з максимальним врахуванням Вашого трудового стажу ?
Юристи нашої юридичної компанії надають повний спектр послуг щодо оформлення документів для призначення пенсії та представництва Ваших інтересів у територіальному управління Пенсійного фонду України, надати допомогу по збиранню необхідних документів (трудових книжок, наказів, довідок тощо), здійснити попередній підрахунок Вашої майбутньої пенсії, перевірити наявність у Вас повного набору документів для призначення пенсії, правильності їх заповнення відповідного до чинного законодаства.
Допомога в призначенні пенсії
Чинним пенсійним законодавствам передбачено низка видів пенсій, якими передбачено вихід на пенсію зі зниженням пенсійного віку (чорнобильці, за списком № 1, за списком № 2, робота в районах крайної Півночі, вислуга років та інш.). Однак, як показує практика, територіальні управління Пенсійного фонду України, створюють перепони громадянам в призначенні таких пенсій: вимагають подання документів, не передбачених чинним законодавством або подання яких не є необхідним; спрямовують дії громадян на хибний шлях наданням шкідливих консультацій ( наприклад надають консультації про необхідність встановлення судом факту роботи в шкідливих умовах, хоч це буде суперечити ч. 2 ст. 256 ЦПК України). Юристи нашої юридичної компанії кваліфіковано допоможуть Вам сформувати повний пакет документів та подати його до відповідного територіальні управління Пенсійного фонду України для вирішення питання призначення пільгової пенсії. Навіть якщо буде прийнято негативне рішення щодо Вашої пенсії, не потрібно впадати у відчай, так як при кваліфікованій правовій підтримці Вашої справи, дуже висока вірогідність прийняття судом рішення на Вашу користь.
Представництво в суді
Юристами нашої юридичної компанії може бути надана наступна допомога при здійсненні судових процедур при оскарженні незаконних рішень, дій чи бездіяльності органів Пенсійного фонду України: Оскарження відмов в призначенні пільгових пенсій – за списком № 1, за списком № 2, Чорнобильці, вислуга років; Оскарження відмови в призначенні пенсії державного службовця, наукової пенсії. за втратою годувальника; Оскарження рішень щодо припинення виплати пенсії, рішення про здійснення відрахування пенсії; При здійсненні представницької діяльності ми здійснюємо складання відповідних адміністративних позовів, а в разі необхідності – апеляційних та касаційних скарг, заяв про перегляд справ за нововиявленими обставинами, представництво Ваших інтересів у відповідних судових установах під час розгляду Вашої справи.
Юристами нашої юридичної компанії є можливість здійснити перевірку Вашої пенсійної справи, дослідити, чи були враховані всі обставини при призначенні Вам вашої пенсії, чи правильно обчислено стаж та заробітна плата, чи є можливість подати додаткові документи, що дають Вам право на збільшення розміру пенсії. Перевірка здійснюється за місцезнаходженням Вашої пенсійної справи у відповідному територіальному управлінні Пенсійного фонду України.
Реформування пенсійної системи в Україні, на жаль, не привело до зменшення суперечок, пов’язаних з пенсійним забезпеченням. Більшість розбіжностей та спірних питань у цій сфері можна вирішити тільки у судовому порядку. Факторами, які спонукають звертатися до суду, – винесення рішень Пенсійним фондом, керуючись підзаконними нормативно – правовими актами, а не профільними законами та Конституцією України, а також процесуальні помилки працівників Пенсійного фонду, які безпідставно відмовляють у тому, що належить згідно із законом.
Спірні питання щодо пенсійного законодавства
Найбільш поширеними видами таких суперечок є:
- Призначення пенсії. Найчастіше мова йде про пільгові пенсії за списком № 1, за списком № 2, через те, що певний вид трудової діяльності в один рік входив до переліку “особливо тяжкі умови праці”, “важкі умови праці”, а на наступний рік не увімкнуто. Також може бути й помилка роботодавця при здачі звіту в органи ПФУ при визначенні кодування професії, як “шкідлива” або “важка” діяльність.
- Підтвердження стажу роботи. На сьогодні – це найактуальніша складова алгоритму розрахунку пенсії. Іноді запис в трудовій книжці внесена некоректно і не приймається в розрахунок при нарахуванні пенсії.
- Тимчасове зупинення виплати пенсій.
- Стягнення надміру виплачених сум.
- Заборгованість з виплати пенсій внутрішньо переміщеним особам.
- Пенсії пенсіонерам, які виїжджають за кордон.
- Проблеми, що виникають при оформленні пенсій по інвалідності, втрати годувальника.
- Пенсії військовослужбовцям, учасникам бойових дій, сім’ям загиблих.
- Спори про суму нарахованої трудової пенсії.
- Нарахування виплат з порушенням чинного законодавства.
- Незаконні дії або бездіяльність з боку працівників органів Пенсійного фонду України.
І це далеко не повний перелік підстав для звернення до суду в пенсійних справах.
Позовна заява
При недотриманні прав і законних інтересів з боку працівників Пенсійного фонду необхідно подавати позовну заяву до Адміністративного суду. Позов можна скласти самостійно або звернутися за допомогою до юриста.
У позовній заяві в обов’язковому порядку повинна бути вказана наступна інформація:
Адресна частина – найменування суду, до якого подається позовна заява; дані позивача; дані відповідача. В дані включаються: ПІБ сторін, місце проживання, ідентифікаційний код, серія і номер паспорта, мобільний телефон, адреса електронної пошти.
Основна частина – викласти обставини, при яких були порушені права. Вказати винну особу і навести докази, що підтверджують зазначені зобов’язання.
Вимоглива частина – чітко сформулювати вимоги, які необхідні для відновлення порушених прав.
Прикінцева частина – підпис, дата складання, перелік документів, що додаються.
Важливо! Якщо при складанні позовної заяви не будуть враховані вимоги законодавства, суд має право не прийняти його до розгляду.
До позовної заяви додаються документи: копії позову та всіх документів, квитанції, що підтверджують сплату судового збору, клопотання про витребування доказів. До позову, підписаного представником позивача – довіреність, що підтверджує повноваження позивача. Подати позов можна через канцелярію суду або поштою рекомендованим листом.
Строки звернення до суду
Адміністративний позов може бути поданий в межах шестимісячного терміну, який, обчислюється з дня, коли позивач дізнався про порушення своїх прав. Позов, поданий після закінчення строків звернення до суду, залишається без розгляду, якщо суд не визнає причини їх пропуску поважними. Якщо строк пропущено, слід написати клопотання про поновлення пропущеного строку.
Що можна оскаржити?
- дії
- бездіяльність
- рішення.
Відповідно до ст. 50 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» у органів пенсійного фонду України є повноваження здійснювати утримання з Вашої пенсії.
Однак як показує практика, утримання виплат з пенсій здійснюється органами Пенсійного фонду України не завжди виважено та обгрунтовано, тому при оскарженні такого рішення громадянин має судову перспективу. Однак необхідно пам’ятати, що Законодавець встановив вкрай обмежений термін для такого оскарження – 1 місяць, тому при здійсненні відповідних дій відповідним територіальним органом Пенсійного фонду України щодо відрахування Вам пенсії необхідно негайно здійснювати судове оскарження таких дій. Наші юристи зможуть надати Вам відповідну кваліфіковану допомогу, щоб ваша справи мала позитивний результат.